Digitalisering: ben je als manager nog wel nodig of kun je fulltime op vakantie?

Blog Inge Willems 

Medewerkers communiceren tegenwoordig online, werken vanuit huis, hebben flexplekken en worden meer en meer zelfsturend. Wat is daarbij nog jouw toegevoegde waarde als manager? Hoe ziet je rol eruit in de toekomst? En welke veranderslagen moet je doormaken om aantrekkelijk te blijven voor je organisatie en de medewerkers?

Hoe je positie als manager ervoor staatSociale technologie verbindt medewerkers en hun prestaties. Organisaties verworden tot flexibele samenwerkingsverbanden die per opdracht of taak worden samengesteld. Medewerkers werken in zelfstandige teams als hoogwaardige professionals. Toch is het een misvatting dat er helemaal géén management meer nodig zou zijn.

Belangrijk is dat een team vertegenwoordigd is in “de lijn” zodat het team voldoende richtlijnen en middelen ontvangt, nodig voor het eigen functioneren. Als managers zijn we de onmisbare linking pin die coördinerend optreedt in het belang van de bedrijfsvoering.

Ook blijft het nodig om persoonlijke tijd en aandacht te besteden aan medewerkers. 90% van de tijd gaat het goed met hen en kunnen ze zelfstandig vooruit, maar juist in die 10% van de gevallen dat er knelpunten zijn, moet je er voor ze zijn. Ook is het belangrijk om samenwerking en synergie te bevorderen. Het geheel is meer dan de som der delen.

LoslatenMaar doordat organisaties meer verantwoordelijkheid neerleggen op de werkvloer, zal de “span of control” van de manager verder toenemen. Dat betekent dat teams en afdelingen groter worden en met minder leidinggevenden toe kunnen.

Daar staat tegenover dat er meer projectleiders nodig zijn gericht op een bepaald doel of takenpakket. Dit vereist flexibiliteit, creativiteit en organiserend vermogen van ons als (project)-manager.Het is belangrijk dat je als manager je stijl van leidinggeven aanpast om te komen tot een andere  manier van werken. Daartoe moet je een aantal veranderslagen door. Eerste voorwaarde om te komen tot een andere managementstijl is dat we een aantal zaken moeten loslaten:

  • Loslaten van de aloude gewoonte van CONTROLE op processen en details. In deze tijd vormen professionals steeds vaker professionele netwerken waarin zij op creatieve wijze tot wasdom komen en hun werk naar eigen inzicht uitoefenen. Geef deze professionals de ruimte.
  • Loslaten van ALLEEN FACE-TO-FACE te willen blijven werken met medewerkers en cliënten. De digitale wereld is sterk in opkomst en de communicatie verloopt ook via nieuwe technologieën. Dat maakt tijd- en plaatsonafhankelijke samenwerking mogelijk. Ook wel het Nieuwe Werken genoemd.
  • Loslaten van VRIJBLIJVENDHEID met betrekking tot het gebruik van digitale middelen. Het begon 15 jaar geleden met het ontstaan van sociale netwerken waar ieder naar eigen behoefte (vooral privé) gebruik van kon maken. Maar op dit moment groeien nieuwe platforms uit tot digitale (mobiele) werkplekken ter ondersteuning van het dagelijks werk.
  • Loslaten van EEN-OP-EEN management. Het is mogelijk many-to-many informatie te publiceren en daar weer reacties op te delen. Bijv. groepen medewerkers die actief meedoen aan een verbetertraject via het intranet en daardoor andere medewerkers enthousiasmeren.

Het loslaten van controle is voor velen van ons misschien nog wel het moeilijkste. De medewerker en zijn of haar team zullen meer vrijheid in het handelen moeten ontvangen en er zal minder sprake zijn van het controleren van taken. Zelf ga je minder de gaten dichtlopen die het personeel open laat. In plaats daarvan stuur je op visie, teamtaken en gezamenlijke outcome. Je werkt aan het wegnemen van weerstanden door adequaat en sensitief te reageren. Zie ook mijn blog Waarom wil jij niet wat ik wil?Juist doordat communicatie steeds meer plaatsvindt via digitale middelen die beschikbaar zijn, ontstaat een andere stijl van managen. Ik noem dat zelf e-managing.

De veranderende communicatie strekt zich daarbij niet alleen uit tot de interne organisatie, ook de externe relaties zoals klanten en toeleveranciers worden anders benaderd. Dit heeft effect op de marketingstrategie van de organisatie en de klantbenadering door de medewerkers. De grenzen tussen klanten en opdrachtnemers vervagen doordat ze online rechtstreeks met elkaar communiceren en soms in gezamenlijke teams samenwerken. Als manager moet je derhalve in toenemende mate de kwaliteit van de externe relaties in handen laten van je medewerkers. Je kan hen alleen coachen in hoe ze dat het beste kunnen aanpakken.Welke verandering breng jij aan in je managementstijl?Ik ga ervan uit dat de professie als manager volop toekomst heeft, mits je jezelf de juiste vragen blijft stellen ter reflectie.

Wat zou jij zelf willen aanpassen in je eigen managementstijl? Ben je iemand die de overstap kan maken naar een meer collectieve benadering? Heb je een visie op het werk? Heb je inspirerende ideeën waarmee je als het ware nieuwe voorgangers creëert onder je medewerkers? Of ben je de pragmaticus die liever zelf alles oplost? Ga je nog altijd naar klanten en medewerkers toe of gebruik je soms ook whatsapp, Facetime, Skype of telcoms om reistijd te besparen? Hoe kan je nog slimmer en effectiever gebruik maken van online management?Deze vragen blijven voorlopig nog actueel en er zullen ongetwijfeld de komende jaren door de digitalisering nog nieuwe vragen bij komen.Wil je samen met mij verder denken over je positie?  Neem gerust contact met mij op voor een gratis telefonische afspraak van 30 minuten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *